ZobaczDom.pl

Dom

Wywiad z arch. Pawłem Wład. Kowalskim

W architekturze nie można stosować pojęć ze sztuk artystycznych, bo architektura jest czymś innym niż sztuka pojmowana tradycyjnie jako malarstwo , rzeźba, jako muzyka, poezja dlatego, że architektura skupia w sobie wszystkie te elementy sztuk , natomiast sama sobą tworzy zupełnie inną , coś zupełnie innego niż tylko rzeźba, malarstwo, muzyka. Obraz na ścianie możesz odwrócić, na niego nie patrzeć, rzeźbę możesz schować do komórki , możesz nie kupić po prostu czegoś, co ci się nie podoba. Sztuka i artyzm w tym sensie jest elementem wolnego wyboru człowieka a architektura nie jest elementem wolnego wyboru człowieka. Architektura jest jak powietrze, którym się oddycha. Na architekturę jesteśmy skazywani przez ich budowniczych i twórców czy ją lubimy, czy nie. Jak mi sąsiad wybuduje po drugiej stronie mojego domu, dom, którego ja nie lubię, bo mi nie pasuje, ale muszę na niego patrzeć, chyba, że się wyprowadzę, ale to oznacza, że ten dom i tak tam będzie stał .

W ARCHITEKTURZE PRZYSZŁOŚĆ NIE ISTNIEJE

Tagi:

Pytanie o „dom przyszłości” jest pytaniem o to, co i w jaki sposób będzie formować architekturę jutra. Podczas rozstrzygania konkursu „Dom dostępny dziś, dom dostępny jutro” szukałem miary by porównać i ocenić prace. Można zrobić prognozę zmian życia rodziny i wyłonić nowe jego elementy, bo wiele pojawia się już dzisiaj. Ale to czy utrwalą się czy znikną jest niewiadomą. Analizowałem czy adekwatnie do prognoz mamy projekty nowych form architektonicznych i próbowałem odczytać z nich przewidywane lub postulowane reguły życia. Ale co oceniać: ich trafność czy formy architektoniczne. Właściwie należałoby oceniać ich współgranie, harmonię i wzbogacenie repertuaru o nowe pierwiastki piękna. Jak więc prognoza przyszłości może formować architekturę?

„Szklane domy” - Ogrody zimowe - Oranżerie

Szkło produkuje się od tysięcy lat. Najpierw były to grube, mało przeźroczyste płytki, które wstawiano w okna. Pilnie strzeżona tajemnica wytwarzania szkła, zwłaszcza kolorowego do witraży, długo nie pozwoliła na jego upowszechnienie. Dopiero rozwój przemysłu XIX wieku spowodował, że szkło zastosowane do sklepień i kopuł, a następnie do budowania szklanych domów i pałaców dało nowe doświadczenia, pokazało, jaki mikroklimat tworzy szklarniowe wnętrze. Przeszklenie całych ścian i sufi-tów powoduje, że można w nim urządzić ogród zimowy, dla ro-ślin, które na zimę nie mogą odlecieć do ciepłych krajów.

Domki z kart

Tagi:

Nie tak dawno architekci protestowali przeciw „blokowiskom” z wielkich płyt. Ostrzegali, że sposób ich budowy grozi katastrofami, a bloki będą się składać jak domki z kart, kiedy przerdzewieją połączenia między płytami. Zostali spacyfikowani przez socjalistyczne biura, projektujące pod dyktando fabryk domów. Zegar tej bomby ciągle tyka.

DOM Z DREWNA OJCEM RODZIMEJ ARCHITEKTURY

Od wielu lat poszukuję odpowiedzi na pytanie, dlaczego domy budowane w naszym rejonie europy maja podobne, wręcz identyczne kształty? Skąd pochodzi forma domu w postaci prostopadłościennej skrzynki przykrytej dwuspadowym dachem o stromych połaciach? Dlaczego taka a nie inna forma jest przez nas jednoznacznie odczytywana jako dom mieszkalny? Odkrywanie tej tajemnicy związane jest, więc nie tylko z analizą warunków geograficzno – przyrodniczych miejsca budowy, użytego budulca, rodzaju konstrukcji, ale również z poznawaniem natury ludzkiej, cywilizacji, kultury.

© Copyright W.M. Pracownia Projektowania Miasta. Wszelkie prawa zastrzeżone  | o Pracowni | nagrody | kontakt | Ciekawe strony | Mapa strony